20 juni 2016

Staat daar nu een leerling voor de klas?

In groep 6/7 zijn op maandagmiddag de leerlingen aan de beurt om les te geven. Drie lessen zijn al gegeven en zowel de leerlingen, de tijdelijke juffen/meesters en de echte juf vinden het heel erg leuk en leerzaam!

Leerlingen geven lesDe leerlingen bereiden in groepjes een creatieve les of een gymles voor. Gezamenlijk maken zij een plan en bespreken dat met de juf zodat ze goed voorbereid zijn.

 

De eerste les gingen de kinderen de natuur in om foto's te maken om die vervolgens na te tekenen. De tweede les vond plaats in de gymzaal. De "juffen"  hadden een parcours uitgezet en een puntensysteem bedacht. Vandaag was de opdracht om met houtskool een dier te tekenen.

 

Dat lesgeven moeilijker is dan het lijkt, ervaren de kinderen nu zelf. Ook het houden van orde in de gymzaal ging niet van zelf. Eén "juf" liep stampvoetend weg toen de leerlingen niet luisterden.

 

Dit project sluit mooi aan bij ons onderwijsconcept New Pedagogies for Deep Learning (NPDL). De leerlingen zetten alle 6 de C's in:

1. Critical thinking 

2. Character
3. Communication
4. Collaboration

5. Creativity

6. Citizenship

Kritisch denken
Karakter

Communicatie
Samenwerken
Creativiteit
Burgerschap